Dynia, jakiej nie znacie

pumpkinZ czym Polakom kojarzy się dynia? Oczywiście, że z Halloween! Wycinamy z niej maski, wydrążamy środek i wkładamy świeczki, tworzymy domowe ozdoby. Jednak w tym całym ferworze artystycznych poczynań zapominamy ,że dynia to przede wszystkim warzywo! W dodatku całkiem smaczne i zdrowe.

Pochodzenie dyni nadal okryte jest małą tajemnicą. Wiadomo, że była znana już w starożytnym Egipcie, Azji oraz Iranie. Już 300 lat p.n.e. hodowana była w Meksyku, a następnie dostała się w posiadanie farmerów z Teksasu. Właśnie tak dotarła na nasz kontynent, gdzie stawała się coraz popularniejsza.

Dynia pobija wszystko !

Dynia to prawdziwy rekordzista. Jest największym warzywem na ziemi, a hodować można ją praktycznie na całym świecie (z wyłączeniem Antarktydy). Ponadto można wyróżnić prawie 800 (!) gatunków dyni, choć do tych jadalnych zaliczane są zaledwie dwa rodzaje. Poza tym, chyba żadne inne warzywo nie jest w takim stopniu wykorzystywane do zabaw i sztuk artystycznych jak właśnie dynia. Jej wdzięczny kształt i możliwości plastyczne, prawie zupełnie przysłaniają nam jej spożywcze właściwości.

Smaczna i zdrowa

Właśnie na walorach smakowych i zdrowotnych dyni warto się skupić. Jest niezwykle wszechstronna; na jej bazie można ugotować dosłownie wszystko. W Polsce najpopularniejszym daniem z dyni jest bez wątpienia zupa-krem. Chętnie marynujemy ją też w occie. Jednak lista przepisów z wykorzystaniem dyni jest naprawdę imponująca. Puree z dyni, omlety z dyni, dżemy czy nawet makaron! Możliwości jest wiele, jednak mimo wszystko warzywo to nadal pozostaje niedocenione i zapomniane wraz z końcem sezonu.

Dynia jest bardzo zdrowa i lekka. 100 gram tego pomarańczowego warzywa to jedynie 20 kalorii. Jeść ją więc możemy w ilościach hurtowych, bez ryzyka tycia. Przyspiesza metabolizm, dzięki czemu organizm pozbywa się nagromadzonych tłuszczów.

Należy wybierać tę najbardziej intensywną w kolorze, ponieważ zawiera w sobie najwięcej witamin, a tych znajdziemy w dyni cały wachlarz : te z grupy B, witaminę PP i C oraz mnóstwo składników mineralnych jak żelazo, fosfor, magnez i potas. Dynia ma właściwości wzmacniające naszą odporność, dobrze wpływa na wzrok a nawet zapobiega krzywicy u małych dzieci. Ponadto nawilża skórę, pomaga zachować wodę w organizmie oraz także zwalcza wolne rodniki. Nic, tylko się zajadać!

Pestki dyni, samo dobrodziejstwo!

Pestki dyni uwielbiają chyba wszyscy. Można nawet rzec, że przegoniły one swoją popularnością samą dynię. Nie ma się co dziwić – są pyszne, zdrowe i bardzo uniwersalne. Dodawać je można do wielu potraw (np. jako dodatek do sałatki) lub chrupać jako zdrową przekąskę (zamiast tłustych chipsów). Prócz walorów smakowych są niezwykle bogate odżywczo. Zawierają mnóstwo magnezu, dlatego warto pochrupać je do porannej kawy. Kiedyś uważano, że pestki dyni leczą tasiemca, a Chińczycy twierdzą, że mają właściwości antydepresyjne. Co ważne – są drugim na liście (zaraz po ostrygach) bogatym źródłem cynku.

Więcej na temat dyni: http://zycienaszczycie.pl/dynia-krolowa-jesieni/

I jeszcze przepis na zupę krem z  dyni: http://smaczniezdrowo.pl/zupa-dyniowa/

Leave a Reply

CommentLuv badge